Ahogy megérkeznek az első igazán meleg napok, az autósok tömegei veszik célba a gumiszervizeket. Nem véletlenül: a téli abroncs nyári időben nemcsak gyorsabban kopik, hanem a biztonságos közlekedést is kockáztatja. De vajon mennyire vagyunk képben a gumicsere körüli legfontosabb tudnivalókkal? Meddig jó egy gumi, mire kell figyelni, milyet vegyél és milyet ne? Mutatjuk a leggyakoribb tévhiteket és buktatókat, hogy ne az abroncsaink bánják a figyelmetlenséget!
Mi koptatja igazán az abroncsokat?
Sokan csak az évek múlását okolják az abroncsok állapotromlásáért, pedig a vezetési stílus legalább ennyire számít. Hirtelen gyorsítások, satufékezések, lendületes kanyarvételek – mind fokozott terhelést rónak a gumikra. Ráadásul egy rosszul beállított futómű is gyorsíthatja a kopást: ilyenkor előfordulhat, hogy az egyik oldalon szinte elkopik a mintázat, miközben a másikon még bőven lenne tartalék. És akkor még nem beszéltünk a kátyús utakról, amik nemcsak kívül, de belül is károsíthatják az abroncsokat.
Nemcsak a vezetési stílus számít, hanem a megfelelő guminyomás is: az alacsony nyomás miatt jobban kopnak a gumik szélei, a túlfújt abroncsok pedig a közepükön vékonyodnak el gyorsabban. A helyes nyomást mindig az autó gyártója adja meg – legtöbbször a vezetőoldali ajtókeretnél található matrica segít.
Régi gumi, jó gumi? Nem mindig!
Sokan abba a hibába esnek, hogy kizárólag a profilmélységre figyelnek, pedig a gumi „kora” legalább olyan fontos. Ökölszabályként öt év használat után már érdemes fokozottan figyelni az állapotát, még akkor is, ha a futófelület ránézésre rendben van. Az oldalfalon található DOT szám alapján ellenőrizhetjük a gyártási időt – például a „1419” kód a 2019-es év 14. hetét jelenti.
Akárhogy is nézzük: egy tízéves abroncs – legyen bármilyen keveset futott is – már nem számít biztonságosnak. Sőt, ha egy új gumi évekig hevert raktáron, annak is lejár egyszer a „szavatossága”.
Négyévszakos gumi: univerzális megoldás vagy kényelmes kompromisszum?
A négyévszakos abroncsok valóban kényelmes alternatívát kínálnak azoknak, akik főként városban autóznak, évente kevesebb mint 8–10 ezer kilométert. Viszont extrém nyári forróságban vagy kemény téli körülmények között nem tudják teljes értékűen helyettesíteni a szezonális gumikat. Ha valaki négyévszakos gumira vált, fontos a rendszeres pozíciócsere és a futómű időszakos ellenőrzése, különben hamarabb búcsút inthet a szettnek, mint gondolná.
Üzemanyag spórolás guminyomással?
Sokan hallották már a trükköt: egy kis túlnyomással csökkenthető a fogyasztás. Ez azonban csak elméletben hangzik jól – a gyakorlatban a túlfújt gumik rosszabb tapadást, hosszabb fékutat és egyenetlen kopást eredményeznek. Hosszú távon így nemhogy spórolnánk, de még a biztonságunkat is kockáztatjuk. A helyes guminyomás ellenőrzése legalább havonta egyszer, illetve minden hosszabb út előtt ajánlott.
Hol érdemes új gumit venni?
Bár az online vásárlás népszerűsége nő, a legtöbb autós még mindig a hagyományos szervizekben választ új abroncsot. Nem véletlenül: a szakértők nemcsak a megfelelő méret kiválasztásában segítenek, de a szerelést, kiegyensúlyozást is szakszerűen végzik el – ami kulcsfontosságú az abroncs élettartama szempontjából.
A biztosító is nézi, milyen gumi van az autón
Magyarországon jelenleg nincs kötelező előírás arra, hogy szezonális gumit kelljen használni, de a profilmélység – minimum 1,6 mm – szigorúan szabályozott. Baleset esetén a rendőrség a helyszínen ellenőrizheti a gumik állapotát és a nyomást is. A Casco biztosítás feltételei között pedig kitétel lehet, hogy az autónak műszakilag megfelelő abroncsokkal kellett közlekednie. Egy nem megfelelő gumi így milliós károk rendezését is veszélybe sodorhatja.
Miért nem jó ötlet otthon nekiállni a gumicserének?
A régi szép időkben, amikor 13-14 colos kerekek voltak jellemzőek és az autók is könnyebbek voltak, az otthoni gumicsere még viszonylag egyszerűnek számított. Ma azonban már jóval nehezebb, nagyobb kerekeket kell le-fel szerelni. Egy rosszul meghúzott vagy túlhúzott csavar nemcsak balesetveszélyes, de komoly károkat is okozhat. A profi szervizek nem véletlenül dolgoznak előírt nyomatékértékekkel és speciális eszközökkel.